8.2.2016

Koloběžka a koloběžec v zimě, (2. díl)

Jan Fido Horák Bezpečnost
Pokračování povídání Honzy Horáka o tom, jak v zimě na koloběžku. Několikanásobný medailista z MS a tuzemské Rollo ligy se vám svěří s teoreticko-technickými tipy jako nikdo jiný u nás. Valivý odpor, šířka pláště, váha v gramech to je něco, o čem Honza může mluvit hodiny. V článku vám to, ale zabere jen 3 minuty. Pojďme na to.

Odrazky do výpletu kola

Dalším vynikajícím bezpečnostním prvkem jsou odrazky do výpletu. Homologované plastové mi vždy časem praskaly a tak jsem zkusil ty „dětský“, co se nasouvají na dráty a jsem s nimi maximálně spokojen! Lehoulinké neposouvají se (alespoň ne na drátech o průměru 1,8mm) a jak vidíte na přiloženém obrázku, tak jsou z boku nepřehlédnutelné. Pokud jedete po hlavní silnici a nepozorný „blbec“ přijíždí z vedlejší, tak jsou to právě ony, které na vás upozorní. Pokud je to obráceně a „blbcem“ jste Vy sami, tak vám také možná zachrání „kejhák“. Menší, ale obdobnou službu mohou nabídnout reflexní nápisy a samolepy na rámu samotné koloběžky. Ty jsou na obrázcích také docela dobře vidět. Mnoho výrobců je však nenabízí a aby byly účinné, tak musí být velkoplošné, jako zde.

Pod článkem je mimoděk využit velmi podexponovaný obrázek a je na něm velmi názorně vidět, že nejlépe viditelné jsou ty bíle zářící prvky, které mají obdobné vlastnosti, jako reflexní pruhy na bezpečnostních vestách, či pracovním oblečení od fy. 3M (odrazky v kolech a reflexní prvky na bundě a čapákách).

Jezdec na koloběžce

Ten může (měl by) svoji bezpečnost ještě podpořit. Znova podtrhuji, že podpořit, nejet vytvořit, protože, opět zdůrazňuju, že ZÁKLADEM i dle zákona je ta KOLOBĚŽKA!!!

Čím?

Na obrázku vlevo jsou docela dobře viditelné další dva bezpečnostní prvky. Reflexní pásky svítivě žluté barvy na kotnících (ty se za jízdy docela hýbou a tím na sebe také poutají pozornost) a pak ty významnější na zápěstí, které jako jediné uporozňují na naši zamýšlenou změnu směru jízdy (docela kritické místo, zvláště chceme-li odbočit vlevo, že?). Samotného mne zarazilo, jak málo jsou vidět reflexní barvy na samotném oblečení. Tu zelenožlutou na bundě jsem musel z té podexponované fotky vytáhnout až na samý konec posuvníku jasů (prosvětlení stínů), aby byla vůbec vidět! Doufám, že jsem některým z vás vzal iluze o naší viditelnosti. Skutečně je za tmy vidět jen to na té levé fotce!!! A teprve z blízka to na té pravé.

Ohleduplnost nás všech

Pokud něčím váš stroj nedisponuje, tak si to z obrázku jednoduše odmyslete a vciťte se do role toho, jenž se na vás řítí rychlostí kolem 100km/hod. Při reakční době řidiče v noci = cca 3s a ujeté vzdálenosti 27m/s musíte být spatřeni na vzdálenost minimálně 80m, aby s tím šlo „něco“ dělat!!! Přestaňme být IGNORANTY. Nejde jen o nás, nešťastným můžeme učinit i nevinného človíčka. Také bych nepředpokládal, ten předpoklad je už dopředu mylný, že za volantem vždy sedí řidič odpočinutý, věnující se výhradně řízení, střízlivý, nezfetovaný a s krátkou reakční dobou a navíc ohleduplný a nakloněný vždy omluvit naše ignorantství. Odvážných a já bych přidal, že i blbců, jsou plné hřbitovy.