8.8.2019

Koloběžkový mistr Evropy Lev Kucherov - kdo je, kde se vzal a co má v plánu?

Honza Vlášek Reporty a výsledkyRozhovory
Lev Kucherov se stal prvním Rusem, který získal na mezinárodní koloběžkové akci medaili. A hned zlatou a hned z Mistrovství Evropy v dlouhém závodu. Podle toho, co říká, s nim bude v následujících letech krapet práce a hodně legrace…

Tak možná na začátek, kdo jsi?

Ahoj! Jsem koloběžková mašina!

OK, to byl jen vtip. Jsem ze Sibiře a pracuji pro pojišťovací společnost. Pár let zpátky jsem se přesunul z Moskvy do Irkutsku.

Jak a kdy ses dostal ke koloběžkám? A samozřejmě proč?

Moje první koloběžka byla skládací na 200mm kolech. Už na ní jsem byl překvapený, jak rychle může jet, ačkoliv se zdálo, že je to jen dětská hračka. To byl rok 2014. Pak jsem měl dvě koloběžky 16“ / 12“, pak 20“ / 12“ a v roce 2016 jsem dostal Kickbike Race Max 20. Když člověk objeví koloběžku, je prostě těžké s tím přestat.

A proč koloběžka? Je to hodně poctivý dopravní prostředek – jedeš tak rychle, jak se odrážíš.

Podle záznamů ze Stravy umí Lev dlouhé štreky slušněPodle záznamů ze Stravy umí Lev dlouhé štreky slušně

Máš nějaké sportovní zázemí z předchozích let? Je koloběžka tvůj jediný sport, nebo doplňkový, nebo jak to vlastně je?

Jako dítě jsem byl zápasníkem. Dělával jsem bojová umění, běhal jsem, posiloval, lyžoval. Teď jezdím na dráhovém kole (fixce), hlavně na cestě do práce a z práce. V zimě lyžuji. No a na koloběžce jezdím celý rok a trénuji.

Třeba takto v zimě na zamrzle Bajkale:

Jaké je tvoje tréninkové tajemství? Jak často trénuješ? Myslím, že nejezdíš jenom na koloběžce, že ano?

Nemám žádný tréninkový plán, jen často jezdím s cyklisty. Když jedou volně, já jedu na maximum, čímž trénuji jak sílu, tak vytrvalost.

Ledový trénink na BajkaleLedový trénink na Bajkale

Cítíš se lépe na rovinách, nebo ti jdou taky kopce?

V Irkutsku je kopcovitý terén, takže na jízdu v kopcích jsem zvyklý. Na mistrovství světa v Losseru to pro mě bylo velmi těžké, protože jsem nikdy neletěl tak dlouho letadlem, ale letos jsem už byl na všechno mentálně připravený.

Co tvoje koloběžka? Jakou teď používáš a kolik váží?

Rám je od výrobce mushingových koloběžek Bullabikes, které dělá Boris Rozhko. Komponenty jsem si nějak vybral sám, něco z Ali Expressu, něco z evropských e-shopů. Teď váží něco málo pod sedm kilo.

Lvova BullaLvova Bulla

Kokpit BullyKokpit Bully

BullaBulla

Nepřemýšlíš o přechodu z hliníku na karbon?

Než začnu přemýšlet, musel bych to vyzkoušet. A samozřejmě karbon je moc drahý.

Jak vidíš současnou mezinárodní úroveň v koloběžkových závodech? A jak to s koloběžkami vypadá v Rusku?

V Račicích bylo spousta silných koloběžkářů z různých zemí a v různých věkových kategoriích. Koloběžkový sport není samozřejmě moc známý, ale jsem si jistý, že v budoucnu se stane tak populární jako cyklistika nebo běh. Jak poroste popularita, poroste i úroveň závodů.

V Rusku jde stále o totální underground, jen pár jezdců.

Zpět k Mistrovství Evropy. Jaký byl tvůj plán pro sprinty a kritérium?

Sprinty vůbec netrénuji, takže jsem se jen snažil jet tak rychle, jak jsem uměl. V kritérku jsem měl hlavní úkol nespadnout – v Losseru jsem spadl hned v druhém kole.

Lev na druhé pozici ME v kritériuLev na druhé pozici ME v kritériu

A co dlouhý závod? Jaký byl? Měl jsi nějaký plán pro závod a pro tvůj nakonec vítězný útok?

Vyvíjelo se to skoro tak, jak jsem chtěl.

  1. Rychle se dostat k čelu závodu.
  2. Nepohybovat se na úplné špici a nezůstat pozadu, když přijde nějaký útok.
  3. Někde blíž k cíli se pokusit o únik.

Můj útok byl nakonec spontánní. Na dvacátém kilometru jsem se díky krátkému sjezdu dostal zezadu skupiny úplně dopředu. Chtěl jsem se zařadit na třetí pozici, ale nepustili mě tam. Tak jsem se rozhodl dostat k Adriaanovi a jet vedle něj, jenže jak jsem se k němu dostal, zjistil jsem, že mohu jet rychleji, a tak jsem jel. Kdyby mě ale Tomáš (Pelc, pozn. red.) nenásledoval, netuším, co by se dělo pak. S Tomášem jsme se pak dobře střídali a dostali jsme se do úniku.

A co plány do budoucna?

Připravit se na Mistrovství světa do Estonska a propagovat koloběžkový sport v Rusku.

A nakonec vzkaz všem, kteří si myslí, že jsi rychlý až moc?

Jasně, četl jsem ty komentáře na Facebooku. Někteří nevěří, že jsem vyhrál čistě a podezírají mě z dopingu. Pokud ale vím, ani české pivo, ani kafe nejsou zakázané. Během závodu jsem snědl tři gely a vypil láhev isotonického nápoje. A samozřejmě dlouhé závody jsou to, na co trénuji. Měsíc před šampionátem jsem se třeba zúčastnil Baikal bike maratonu. 100 km mi trvalo nějaké čtyři hodinky. A taky mám dlouhé nohyJ

A na závěr ještě jednou zopakuji, že pokud by koloběžky byly mnohem populárnější, než jsou, nezdála by se průměrná rychlost 30 km/h tak rychlá. Myslím, že 32 km/h na 45 km je reálná, ale ne teď a ne pro mě…


A pro fajnšmekry ještě jednou rozhovor v azbuce:

Привет! Я - пинающий аппарат! Ладно, шучу) Я из сибири, работаю в страховой компании. Пару лет назад переехал в Иркутск из Москвы.

Мой первый самокат был складным на 200 мм колесах. Уже на нём меня поразило, с какой скоростью можно ехать на самокате, казалось бы детской игрушке. Это был 2014 год.  Потом у меня было 2 футбайка размером колес 16"/12", потом 20"/12". И в 2016-м у меня появился Kickbike Racemax 20. Сложно остановиться, когда распробовал вкус самоката) Почему самокат? Это очень честное транспортное средство - как толкнёшься, так и поедешь.

 

В детстве я занимался борьбой. Раньше я занимался единоборствами, бегом, workout, лыжи. Сейчас я езжу на трековом велосипеде (fixedgir), в основном по маршруту дом - работа - дом. Зимой катаюсь на лыжах. На самокате езжу круглый год. Продолжаю workout.

 

У меня нет плана тренировки. Но я часто катаюсь с велосипедистами. За ними надо успевать. Когда они едут расслаблено, я еду на максимуме. Таким образом тренируется мощь и выносливость.

 

В Иркутске холмистый рельеф и я привык забираться в горы и спускаться с них. На ЧМ в Лоссере мне было очень тяжело, ведь раньше я никогда не ездил так долго по равнине. Однако в этом году я был морально готов к этому.

 

Раму для моего байка изготовил производитель самокатов для упряжки Буллабайкс, Борис Рожко. Все компоненты я собирал самостоятельно, что-то с али экспресс, что-то из европейских интернет-магазинов. Сейчас вес чуть менее 7 кг.

 

Что бы начать думать, надо попробовать в деле. Пока что карбон слишком дорог.

 

На ЧЕ я увидел много сильных спортсменов из разных стран и разного возраста. Сейчас самокатный спорт всё ещё мало известен, но я уверен, что со временем он станет таким же популярным как велоспорт или бег. По мере проникновения в массы конкуренция будет расти, а результаты улучшаться. Что касается ситуации с футбайком в России - полный андеграунд, единицы райдеров.

 

Я совсем не тренировал спринт, просто старался проехать как можно быстрее. На критериуме была задача не упасть, так как в Лоссере я упал нв 2-м круге критериума.

 

Получилось почти так как и задумывал)
1. быстро продвинуться к лидерам
2. не лезть самым первым, и не отстать, когда кто-нибудь из лидеров захочет оторваться
3. уйти в отрыв ближе к финишу.

Моя атака была спонтанной. На 20-м километре, после небольшого спуска, за счет хорошего разгона, я из хвоста пелотона продвинулся вперед, я уже хотел вклиниться 3-м, но меня не пустили, а ехать последним мне не хотелось. Тогда я решил догнать Адриана и ехать рядом с ним, но когда я поравнялся с ним оказалось, что я могу ехать быстрее) и я поехал. Но если бы за мной не успел Томас, то я не знаю как бы сложилась гонка. Меняя друг друга мы с Томасом очень хорошо поехали и сильно оторвались от остальных.

Готовиться к ЧМ в Эстонии. Популяризировать футбайк в России.

 

Да, я читал в FB комментарии. Некоторые сомневаются в том, что я победил чисто, подозрения в допинге. 
Насколько мне известно, чешское пиво не запрещено) как и кофе. На самой гонке я съел 3 геля и выпил флягу изотоника. К тому же длинные дистанции это то, что я часто тренировал. За месяц до чемпионата я участвовал в Байкальском Веломарафоне, 100 км проехал за 4 часа.
А еще у меня длинные ноги)

И повторю еще раз, когда футбайк станет намного популярнее чем сейчас, средняя скорость в 30 км/ч не будет казаься такой фантастической. Думаю, 32 км/ч на 45 км может быть реальным, но не сейчас и не для меня.