21.3.2017

Jak zorganizovat největší projekt koloběžkové historie?

Honza Vlášek Giro d´Italia 2017
Sté Giro d´Italia vypukne zhruba za měsíc. A s ním i prozatím největší projekt koloběžkové historie. Alespoň co do logistiky a organizace, finanční náročnosti a doufejme i mediálního dosahu. Jak se vlastně takový projekt chystá a co vše přípravy obnáší?

Popravdě, není to moc sranda. S trochou nadsázky by se dalo říci, že je lehčí se na Giro připravit fyzicky (natrénovat na něj), než to celé zorganizovat. Chystání KICK ITALY 2017 zabere minimálně rok práce. Z toho druhá půlka roku jde již téměř o full time job.

Rozhodnutí

Hodně těžké a nejdůležitější. Rozhodnout se, že do toho vůbec půjdeme. Protože pustit se do takové srandy znamená v podstatě obětovat rok života koloběžkovému projektu. A to ne každý dokáže.

Pak je třeba se rozhodnout, jestli udělat projekt velký a pustit ho do světa, nebo si vše odjet, jen tak pro radost. Po zkušenostech z Tour de France jsme zvolili prvně zmiňovanou možnost s tím, že se ho pokusíme udělat o něco větší než Tour a hlavně pořádně. Přeci jen už víme, jak na to.

Jedna ze stránek 28 stránkové prezentaceJedna ze stránek 28 stránkové prezentace

Počítání

Sedli jsme si tedy a začali počítat. Kolik lidí, aut, zajištění. Jak budeme spát. Kde a co budeme jíst a tak dále. To vše jen zhruba, protože sté Giro odtajnilo svoji trasu až na podzim. A to už jsme museli mít vše online a rozběhnuté.

Nicméně předběžně jsme došli k tomu, že budeme potřebovat určitě mediální vůz, bez kterého takový projekt udělat nejde. Bude v něm sedět fotograf a kameraman, kteří nebudou mít na starosti v podstatě nic jiného než tvořit mediální obsah. Pak bude třeba obytný automobil zajišťující kuchyň projektu. Velká dodávka na převoz base campu. A ještě další dvě osobní dodávky na převoz koloběžkářů a supportu.

Sečteno podtrženo sedm koloběžkářů a deset členů podpůrného týmu.

No a pak jednoho dne vezmete Excel, všechno do něj hodíte a vypadne vám, že tahle měsíční legrace vyjde sakumprásk dva miliony. Z toho minimálně jeden v keši a druhý barterově. Ha. Tak to bude problém…

Strom složky Giro (vlevo) a strom podsložky zajištění (vpravo), celkem 1095 souborů a 201 složekStrom složky Giro (vlevo) a strom podsložky zajištění (vpravo), celkem 1095 souborů a 201 složek

Zakletý kruh

Sehnat peníze v dnešní době na cokoliv, není jednoduché. Natož na takový „nesmysl“, jako je Giro na koloběžce. Ono to bude ale podobné při chystání jakéhokoliv projektu. Největší problém je totiž začarovaný kruh.

Abyste získali peníze od potencionálních partnerů, zpravidla potřebujete mít jisté výstupy v médiích. No a partnery potřebujete zajistit co nejdříve. Ale média se o vše zajímají zpravidla nejdřív měsíc před odjezdem. Ta veřejnoprávní tak v posledním týdnu. Jenže to už je pozdě. Tahle bariéra je mnohdy neprorazitelná.

Print části jedné z nabídek na míruPrint části jedné z nabídek na míru

Jak tedy sehnat partnery?

Těžko. Vše, co potřebujete, jsou kontakty. Tím, že budete posílat maily na adresy typu info@xy, neseženete ani kačku. Proč? Protože si je nikdo nepřečte. Bez správné mailové adresy nebo ještě lépe telefonu se neprobojujete nikam.

I se správným kontaktem ovšem nemáte samozřejmě vyhráno. Přesvědčit někoho, že Giro na koloběžce je pro jeho společnost alespoň malinko marketingově uchopitelné, je samozřejmě poněkud obtížné. A zde nastupuje nekonečný kolotoč prezentací a ještě lepších prezentací, prezentací na míru, nabídek a nabídek na míru a tak dále a tak dále. Pak řada mailů, telefonátů, schůzek a dalších mailů a dalších telefonátů a po několika dlouhých měsících, když budete mít štěstí, partner kývne. Nebo také ne.

A tenhle kolotoč děláte najednou u desítek společností.

Doladit design dresů...Doladit design dresů...

Peníze nejsou všechno

Souběžně s hledáním financí a prostředků na zajištění projektu musíte ovšem vše pomalu chystat. Mezitím vám samozřejmě oznámí, že Giro začne na Sardinii a hned poté se pro jistotu přesune na Sicílii. Což znamená další náklady. Lodě, letenky, rozdělení supportu na dvě části a tak dále.

To znamená najít spoje, koupit lístky na lodě a letenky a začít hledat ubytování. Objednat dopředu kempy po celé Itálii tak, aby byly co nejblíže startovnímu městu etapy, je práce minimálně na měsíc. Stovky mailů, poslat zálohu sem, nacionále tam. Kdy přijedete? Opravdu nechcete večeři? Masakr.

Mezitím je potřeba pečovat o partnery a lovit média. Udržovat aktuální sociální sítě, media kity na dropboxu, partnerské sekce na dropboxu, pravidelné newslettery, občas nějaká přednáška a focení a tak dále.

A takhle třeba vypadá část projektu videa ke crowdfundinguA takhle třeba vypadá část projektu videa ke crowdfundingu

Poslední měsíc

A pak přijde poslední měsíc, kdy byste potřebovali třeba občas potrénovat. Jenže to je už absolutní masakr. Vše začíná veletrhem FOR BIKES. Do toho poslední tažení za nějakým tím partnerem. Rozbíhá se mediální kolotoč a vše, co bude potřeba, se začne dávat dohromady. Na jedno místo se snesou potřeby na přežití pro 17 lidí na měsíc v Itálii. Naskladnit oblečení, výživu, snídaně, stany a zajištění base kempu. Vyladit design dresů, polepy aut. Každá maličkost se počítá. Nakonec vyzvednout auta. Udělat vestavby do nákladní dodávky. Tohle sem. Tamto tam. A po všem tom stresu se pak 30.4. ráno sejdeme na Bohdalci a vyrazíme na Sardinii. Tady se tři dny dáchneme u moře a čtvrtý den vyrazíme na třítýdenní putování  Itálií.

A jestli do té doby to bylo peklo, od toho okamžiku to nebude lepší. Spíš naopak:)

Pokud jste vše dočetli až sem..

... pak vás možná náš projekt zajímá. A možná byste chtěli vidět, jak vše v Itálii vypadalo. Ideálně v nějakém pěkném dokumentárním filmu. A protože na ten nám už opravdu peníze nezbývají, rozhodli jsme se, že zkusíme štěstí v crowdfundingové kampani. Tu jsme spustili právě včera: https://www.startovac.cz/projekty/peklo-na-kolobezkach/starteri/

Za jakoukoliv podporu samozřejmě děkujeme!