20.7.2021

GO Míro GO! Míra Oros vyráží na olympijskou cestu z Paříže do Prahy

Honza Vlášek Expedice
Míra Oros se vydává na koloběžkovou cestu z Paříže do Prahy. O čem bude?

Míro, co to tě to napadlo? 

Co ti budu povídat. Měl jsem mít o prázdninách docela napilno - s mojí leteckou televizí airZone.TV jsme měli točit v Česku jedno letecké mistrovství světa a jedno mistrovství Evropy. Akce byly ale na poslední chvíli zrušeny - ne kvůli kovidu, ale tentokrát kvůli neochotě několika bafuňářů dohodnout se. Docela mě to nadzvedlo, a tak jsem si řekl, že je na čase vypustit páru a udělat si tentokrát něco sám pro sebe. Od loňského přejezdu republiky po 50. rovnoběžce na koloběžce jsem přemýšlel o nějakém dalším velevýletu a najednou vidím ty tři týdny volna v diáři, a bylo to. 

Jak to tedy bude, Odkud, kam, kdy, kolik a jak? 

První, co mě napadlo bylo, že pojedu a čas si budu krátit kromě kocháním se posloucháním přenosů z olympiády. Když jsem řekl olympiáda, napadla mě Francie, asi kvůli Coubertinovi. Start bude tedy v Paříži od Eiffelovky v den, kdy začíná olympiáda, tedy 23. července. Cíl bude v Praze v den, kdy bude olympiáda končit - tedy 8. srpna. Navštívím i hlavní města Belgie a Lucemburska, a když to dobře půjde, tak to vezmu i přes Berlín. V této chvíli ale říkám, že pojedu jen přes Drážďany, takže mě čeká něco mezi 1600 a 1700 km. Přes Berlín by to bylo ke 2000 km. Celkem 15 etap a dva odpočinkové dny. Celé to pojedu na silničce Yedoo Wolfer 28/20, v autě budu mít jako rezervu nebo kdyby si to chtěl někdo cestou se mnou zkusit Yedoo Trexx. 

Rozmýšlel jsi, jestli jet sám nebo s doprovodem. Zvítězil doprovod. Proč? 

Původně jsem byl rozhodnutý, že pojedu bez doprovodu. Ne úplně na těžko, ale že budu nocovat po ubytovnách a penzionech. V batohu náhradní boty, jednu bundu, tepláky, dvě trika a dvoje trenky, lepení a pumpičku. Už jsem měl předobědnané ubytování na cca polovině trati, když mi ze dvou nebo tří míst napsali, že mě možná nebudou moct ubytovat, kvůli možným zpřísňujícím se opatřením. Takový pankáč, abych do toho šel úplně na blind, nejsem a tak jsem začal vymýšlet variantu s doprovodem. Když mi kamarád Tomáš Krs, který vyrábí obytná auto KRS.CZ, dokázal prostřednictvím svého prodejce IVECO TRUCK CENTRUM sehnat zápůjčku parádního obytného Fiata Ducato, bylo rozhodnuto. O doprovod se postará kamarád kameraman Tomáš Čapek, takže budou i pěkná videjka. Rozhodně ho ale nechci mít furt za prdelí. 

Akce má charitativní rozměr – jak to je? 

Přímé náklady na akci spojené s cestováním, provozem auta, jídlem a pitím si platím sám ve spolupráci se sponzory akce. Dohodl jsem se ale s Nadací rozvoje občanské společnosti, která stojí také za sbírkovým projektem Pomozte dětem se známým kuřecím maskotem, že peníze, které zbydou a které se mi povede cestou získat, dám jim. Založil jsem proto transparentní účet u FIO Banky (2002003482/2010), na který si před odjezdem sám vložím podle mého názoru dostatečnou částku na to, abychom dojeli. Budu ale rád, když lidé, kteří mě budou sledovat, taky něco přihodí. Z účtu budeme platit naftu do auta, jídlo a pití a lidi budou moct průběžně sledovat, jak hýříme. No a co neprohýříme, pošleme dětem. 

Na co se nejvíc těšíš a čeho se nejvíc bojíš? 

Těším se na ten stav, kdy víš, že musíš jet, ale zároveň víš, že se nedá nic uspěchat. Těším se na brzké ranní jízdy, kafe a croissant k snídani, pokec s lidmi, které potkám, měnící se krajinu a prodlužující se čáru v mapě.Těším se na večerní únavu a ranní čilost. Těším se na houpačku depresí a návalu optimismu. Těším se, že se líp poznám a taky si trochu ujasním, kam dál. Těším se na atomošku konce úspěšné etapy, když s Tomášem dáme dvojku červeného a něco dobrého na zub. Těším se na sdílení těchhle pocitů s lidmi, kteří nás budou sledovat. Těším se na částky, které budou přibývat na účtu.

A čeho se nejvíc bojím? Že mě to po dvou dnech začne s..., nebo že mi něco někde křupne a budu muset jet přes závit, bolest nebo to budu muset vzdát. To bych fakt nechtěl. 

Předpokládám, že akce bude také krapet gurmánská? 

Už jsem to trochu zmínil v předchozí odpovědi. Rozhodně se nechci cpát gelama a energeťákama. Budu jíst to, na co budu mít chuť a počítám s tím, že se párkrát za den na něco dobrého místního zastavím. Určitě jsem zvědavý i na to, jaké lokální speciality jsou k mání od Paříže ku Praze. 

Kde můžeme vše sledovat, jak chystáš celou věc posílat do světa? 

Docela jsme si vyhráli s webem - gomirago.cz. Poběží na něm online live tracking, kde bude v kterýkoliv moment vidět, kde jsem a kde je moje doprovodné vozidlo. Je tam taky detailní harmonogram etap, který budeme podle situace aktualizovat. Na řídítkách povezu časosběrnou kameru, takže bude každý večer po dojezdu možné zkouknout zrychlený průjezd etapou. Druhý den dopoledne zveřejní Tomáš videosestřih dne předešlého. Go Mira Go! najdete i na Facebooku, YouTube i Instagramu. Plánuju také večerní živé streamy. A každé dopoledne budeme i na rádiu Impuls, které bude naší cestu po celou dobu sledovat. 

Co kdyby se chtěl třeba někdo přidat? 

Určitě bych nechtěl jet celou cestu v pelotonu. Nebude mi ale vadit, když se ke mně někdo na pár kiláků připojí. Ideální příležitost k tomu bude ke konci celého velevýletu, kdy bych se měl v sobotu 7. srpna přiřítit od Drážďan do Ústí nad Labem a v neděli 8. srpna bych to měl dotáhnout z Ústí nad Labem po stezce do Prahy na Náplavku. V této fázi bude každá společnost vítaná. Nebojte se, určitě nikomu neujedu!