5.4.2017

Zlaté české ručičky - sedátko na koloběžku

Honza Paclt Vychytávky a speciality
Máme tu další seriál, a totiž Zlaté české ručičky. Český koloběžkář dokáže vyrobit vše. Prvním důkazem je Honza Paclt a jeho konstrukce na sedlo na stroj 28x28...

Tak to vypadá, když cyklista dostane do rukou koloběžku.

Možná jste si někdy po celodenní cestě nad stupátkem koloběžky posteskli, že by bylo docela příjemné si občas na něco sednout, a dát odpočinout unaveným nohám. Tak jsem si upravil Kickbike Race MAX 20, na Race MAX 28 se sedátkem.

První počin při úpravě koloběžky byl vyměnit ráfkové brzdy za kotoučové -  nejjednodušší je zaměnit celou přední vidlici za jinou s návarky na kotuč a vzadu použít levnější variantu. Tam je potřeba přišroubovat dva pláty duralu k sobě svařené, a upevnit je do stávajících úchytů zadního kola. Zároveň rozšíříme místo zadního náboje na 100 mm.

Zavešení 28Zavešení 28" zadního kola s diskem

Druhá fáze úpravy spočívá v použití části rámu ze starého osvědčeného Favorita, který má úžasně tuhý rámový trojúhelník.

Sedlovka má délku 400 mm, upevnění sedlovky i sedla zajišťují rychloupínáky pro snadnou manipulaci. Sedlovou trubku podepírá v zadní části stupátka trubka oválného průřezu (trubku lze lehce ohnout za studena bez větších deformací). Sedlová trubka poslouží k upevnění zadního nosiče, nosič podepírá upevněný představec. Vše je sešroubováno do originálních otvorů koloběžky.

Upevnění konstrukce sedátkaUpevnění konstrukce sedátka Pohled na sedátko zezaduPohled na sedátko zezadu

Po několika vyjížďkách s takto pozměněnou koloběžkou je dobré najít si vhodnou polohu sedla - tj. aby se při odrážení nohy nedotýkaly sedla, a přitom se člověk mohl kdykoliv posadit. Díky sezení při delších sjezdech, např. z Černolic do Všenor, budete mít potřebnou kontrolu nad zadní částí koloběžky. Na rovině nebo v mírném stoupání lze též sedět při nízké frekvenci odrazů. 

Váha takto upravené kolobrndy se dostává na dvojnásobek, tj. 15,8 kg (bez stojánku). Za málo peněz se trochu více nadřete. Při jízdě na několik dní a na těžko Vám to tolik vadit nebude, pokud ovšem chcete jen cestovat. Pro závodníky to úplně není.

Nad přední vidlicí je nosič od Sport Arsenalu. Postoj při odrážení je více v předklonu nad řídítky, kdy se opíráme dlaněmi do spodní části rohu a zároveň nedochází ke kontaktu se sedlem.

Přední nosičPřední nosič Konstrukce zadního nosičeKonstrukce zadního nosiče

Pokud se rozhodnete sedlo nepoužívat, lze jej pomocí rychloupínáku sklopit nosem k zemi. Tak Vám nebude překážet v pohybu při odrážení ani ve vzpřímeném postoji. Jednoduchá manipulace Vám přitom umožňuje sedlo kdykoliv narovnat. Oba blatníky pocházejí z kola Favorit a jsou duralového provedení. 

Sedátko se dá vysunout pro všechny možné i nemožné styly jízdy...Sedátko se dá vysunout pro všechny možné i nemožné styly jízdy...