15.5.2017

YEDOO ALLOY POD DROBNOHLEDEM

Honza Vlášek Modely
PR článek
Detailní seznámení s YEDOO ALLOY - jaká je hliníková řada koloběžek YEDOO?

Koloběžky Yedoo urazily za dobu své existence velký kus cesty. Za úspěchem nové řady Yedoo Alloy stojí konstrukční přednosti, které se na trhu koloběžek zatím neobjevily. 

Pojďme se na Yedoo Alloy, do které patří koloběžky Yedoo WolferYedoo Trexx a na ně navazující menší modely DragstrRodstr a Friday, podívat detailněji.  

Lehké jako pírko

Základem celohliníkového rámu koloběžek Yedoo Alloy jsou protlačované vícekomorové profily, které velmi dobře odolají svislému i bočnímu zatížení. Rám je díky profilaci lehký, optimálně tuhý a zároveň velmi odolný.


Yedoo Wolfer ocenila mezinárodní porota 41 nezávislých odborníků soutěže The Red Dot Award, jedné z nejznámějších designových přehlídek na světě. V kategorii produktového designu porota vyzdvihuje stupeň inovativnosti, formální kvality, funkčnost, soulad s životním prostředím a design coby nejlepší řešení daného produktu.


Inovativní řešení rámu

V těch nejnamáhanějších částech je hlavní profil rámu ještě proříznutý, rozevřený a víceúrovňovými svary připevněný k ostatním dílům. Tímto vyztužením - zavětrováním (u hlavové trubky a stupátka) bylo dosaženo optimální pevnosti, při které se rám nekroutí, nepruží a zároveň pohlcuje vibrace.

Vymazlené stupátko 

Bezpečně do zatáček

Originálně řešené je také stupátko. Jeho lichoběžníkový profil se zkosenými boky umožňuje bezpečný náklon koloběžky při jízdě v zatáčkách.

Malý ledoborec

Zesílení stupátka v jeho přední části přispívá k bezpečné jízdě i ochraně samotného stupátka. 

S výškou nášlapu na jízdní komfort
Celková tloušťka stupátka – pouhých 27 milimetrů (včetně 3 mm na obroušení, viz vysvětlení níže*) – znamená pro jezdce minimální výšku nášlapu a zároveň dostatečnou vzdálenost stupátka nad terénem. Oba parametry si jezdec ještě může přizpůsobit pomocí dvoupolohové zadní vidlice.  

Například nášlapná výška u Wolfera je v základním (nižším) nastavení 6,2 cm. Po odečtení tloušťky stupátka se dostaneme na světlou výšku 3,5 cm. Což je ideální nastavení pro hladký asfalt, kde nemusíte překonávat terénní nerovnosti a při kterém jen minimálně zatížíte stojnou nohu.

Usazením kola v dolní pozici vidlice se zvýší nášlapná výška na 8,2 cm a světlá výška na 5,5 cm. S tou už můžete vyjet i mimo závodní dráhu. PS: Jen mějte na paměti, že se změnou pozice zadního kola budete muset upravit i nastavení zadní brzdy a blatníků. 

K usnadnění překonávání nerovností v základním nastavení pomáhá i to, že vpředu je stupátko o něco výše než vzadu (cca 0,5 cm).

Trochu si škrtnout
K hladké jízdě napomůže i tvar podvozku, který má *tři milimetry přidaného materiálu na obroušení. Přidaný materiál minimalizuje styčné plochy s terénem, koloběžka se tak při škrtnutí o nerovnost prudce nezbrzdí. Škrtat ale můžete bez obav, než obrousíte 0,5 mm z této třístupňové signalizace opotřebení, urazíte při běžném ježdění podle testů Yedoo zhruba 8 000 km. 

Ani málo, ani moc

Povrch stupátka je v základu zdrsněný třemi protiskluzový páskami. Stupátko totiž nesmí klouzat ani moc, ani málo. To, jak bezproblémová bude výměna nohou, závisí také na směsi, ze které je vyrobena podrážka vaší boty. Do hry vstupují i další faktory jako styl jízdy, váha jezdce atd. Proto v balení najdete další 4 protiskluzové pásky, s kterými si můžete povrch stupátka doladit tak, jak potřebujete. Celkem máte sedm pásků a tedy sedm možných variant :-). 

Před lepením nezapomeňte povrch stupátka dokonale odmastit a při lepení pásky dbejte hlavně na to, abyste ji řádně přitlačili k povrchu a vyhladili všechny vzduchové bubliny. Takto nalepené pásky vám vydrží opravdu dlouho. 

Z ohlasů: „Měl jsem možnost otestovat podestu s třemi pásky a byl jsem velice překvapen, jak je nášlap „hladký“ a mohu bez problému přeskakovat. Noha sklouzne, ale přitom je jak přibitá na místě. Vím, zdá se to skoro neuvěřitelné, ale je to prostě tak. Měl jsem možnost to vyzkoušet i při dešti a mohu potvrdit, že noha perfektně drží na koloběžce a změna nášlapné nohy přesunutím špičky nebo paty boty je na jedničku. Pokud jezdec střídá nohy přeskokem, bude mile překvapen tím, jak noha sedne tam, kde má." Václav Mikšík

Dvojí hlavové složení

Koloběžky Yedoo Wolfer a Trexx mají kvalitní hliníkové A-headové (bez-závitové) hlavové složení s průmyslovými ložisky. Menší modely Dragstr, Rodstr a Friday jsou vybaveny závitovým hlavovým složením.

Každé z nich má své výhody, A-headové se hodí spíše pro sportovní modely, kde není potřeba měnit výšku řídítek, ta se dá uzpůsobit jen do určité míry pomocí vymezovacích kroužků, otočením představce nebo zaříznutím vidlicové trubky.

Naopak závitové hlavové složení umožňuje rychlé přenastavení výšky řídítek, stačí otočit imbusem a je to. To se hodí, pokud na koloběžce jezdí více členů rodiny nebo pokud koloběžku potřebujete uložit do auta či uskladnit doma.

Jak na prostor pro jezdce

Výběr představce u modelů s A-headovým hlavovým složením je důležitý nejen z pohledu nastavení výšky řídítek k velikosti jezdce, ale i s ohledem na jeho styl jízdy. Tomu, kdo je vyšší a jezdí více na pohodu, se bude hodit spíše vyšší a delší představec. 

Naopak razantnímu jezdci nižšího vzrůstu bude spíše vyhovovat představec kratší a nižší. Proto představec, kterým jsou v základní výbavě osazené modely Yedoo Wolfer a Trexx, nemusí vyhovovat všem. Pokud to tedy s koloběhem myslíte vážně, kontaktujte zkušeného prodejce značky Yedoo ve vašem okolí. Ten vám s nastavením pomůže, případně poradí, jaký představce by pro vás byl vhodnější. 

U koloběžek se závitovým hlavovým složením můžete prostor pro jezdce zvětšit náklonem řídítek nebo výměnou představce za jiný s pro vás vhodnějšími parametry. 

Na překážky s praktickou patkou

V místě, kde je stupátko napojené na zadní vidlici, jsou víceúrovňové svary zpevněné dorazovou patkou, která má i praktické využití – při jízdě přes výmoly se můžete botou do patky zapřít a koloběžku lehce přizvednout. Využít ji můžete i při přenášení koloběžky. 

Na modřiny s úzkými náboji

Úzké hliníkové náboje o šířce 74 mm, které speciálně pro Yedoo vyrábí NOVATEC, umožnily zúžit zadní vidlici natolik, aby nebezpečí poranění kotníku při odrazu bylo minimální. K modelů Dragstr, Rodstr, Friday si navíc můžete zakoupit speciální šrouby s nízkou hlavou, které si můžete namontovat místo rychloupínáků. Více pojištěné kotníky už mít nemůžete.

Pro praktičnost jsou ale v základním vybavení všechny koloběžky osazeny rychloupínáky. S nimi k demontáži koleček nepotřebujete žádné nářadí.

Náboje NOVATEC jsou navíc osazeny prachotěsnými a vodotěsnými průmyslovými ložisky, kolečka se točí téměř sama a nezastaví je ani špína, ani bláto. 

Přední kola koloběžek Wolfer a Trexx mají kvůli stabilitě a kompatibilitě náboje o šířce 100 mm.

Pneumatiky s protiprůrazovou vrstvou
Modely Yedoo Wolfer a Yedoo Trexx určené pro delší vzdálenosti jsou osazené pneumatikami Kenda, které mají speciální protiprůrazovou vrstvu z kevlaru. S tou vám hned tak něco díru do pláště neudělá. 

Bezpečnost a pohodlí na prvním místě

Všechny modely mají kvalitní V brzdy. Koloběžka Wolfer je vpředu pro lepší aerodynamiku osazena brzdami Caliper. Wolfer a Trexx mají brzdové páčky Tektro s pryžovou vložkou, takže jsou nejen funkční, ale i příjemné na dotek. Měkké gripy (Velo) a rohy (Promax) u modelu Yedoo Wolfer zaručí, že se vaše ruce neunaví ani při dlouhé jízdě.  

Komponentové osazení jednotlivých modelů najdete na webu yedoo.cz vždy v technických specifikacích. 

Praktické drobnosti

Koloběžky Alloy jsou propracovné do nejmenších detailů. Všechny modely mají přípravu na stojánek, blatníky a držák na láhev, ty si můžete podle svého uvážení dokoupit, stejně jako např. musherské sety.

Určitě vás potěší i reflexní nápisy na rámech, které zvýší vaši bezpečnost a to, že na základní domácí servis nepotřebujete víc než dva imbusy, jeden křížový šroubovák a pumpičku.