12.7.2016

YEDOO ALLOY - Hliník se odstěhoval do Humpolce

Honza Vlášek Modely
Je to již týden, kdy v centrálním skladu Yedoo v Humpolci přistála očekávaná novinka koloběžkového trhu, kolekce YEDOO ALLOY. Jak vlastně vypadá a co lze od ní čekat?

„Panenko skákavá, už je to tady!!! Po letech vývoje, testování, 150L potu a 26L slz z neúspěchů, 10h štěstí z úspěchu a zase slz z neúspěchu a zase 5L slz z úspěchu a pořád dokola až do té doby, kdy převládaly slzy štěstí :)…k nám dnes 7.7.2016 v 11:30 přistála ve skladu první várka revolučních hliníkových koloběžek – kolekce YEDOO ALLOY SCOOTERS.“ Tak tento příspěvek jste mohli 7.7.2016 zaznamenat na facebookové stránce YEDOO TEAM a později také na facebookovém profilu Jakuba Bostla, šéfkonstruktéra firmy YEDOO.

YEDOO Wolfer jde do světaYEDOO Wolfer jde do světa

Na novou kolekci YEDOO s názvem YEDOO ALLOY SCOOTERS, čímž se samo sebou rozumí, že koloběžky jsou postaveny na hliníkových rámech, jsme čekali dlouho. Dokonce tak dlouho, že zlí jazykové začaly tvrdit, že se jí nikdy nedočkáme. Naději nám dal loňský Eurobike, kde se hliníková „Jedůčka“, jak se mezi koloběžkáři značce YEDOO familiárně říká, objevila poprvé. Následoval jarní pražský veletrh FOR BIKES, kde jsme si mohli koloběžky poprvé osahat. A to již bylo hodně nadějné.

Nakonec tedy před necelým týdnem koloběžky po nekonečné cestě strastiplným vývojem zakotvily v České Republice. A již na první pohled to vypadá, že ať již byla cesta od prvního prototypu k finálním modelům jakkoliv trnitá a dlouhá, stála za to. Majitel firmy a kapitán lodi YEDOO, Dan Pilát, neponechal nic náhodě a při vývoji koloběžek sestavil tým, za který by se nemusel stydět ani proslulý Enzo Ferrari. Šéfkonstruktér firmy Jakub Bostl strávil ve vývoji koloběžek v posledních čtyřech letech snad více času, než bratranci Veverkové při vývoji ruchadla a Josef Ressel při vynalézání lodního šroubu dohromady, a do hliníkových monopostů YEDOO vložil celé své srdce. V tandemu s průmyslovým designérem Jaroslavem Juřicou a špičkovými grafiky ze Studia Najbrt společně vytvořily stroje, které jsou propracované nejen co do funkčnosti po všech stránkách, které my koloběžkáři potřebujeme, ale také již na první pohled lahodí oku. 

Ne náhodou tak silniční model YEDOO Wolfer získal proslulého designové Oscara, červenou tečku Red Dot Award 2016. Pro zajímavost odborná porota letos v této soutěži hodnotila 5214 přihlášených výrobků z 57 zemí světa.

Dan Pilát, Jakub Bostl a Jaroslav Juřica na vyhlášení cen Red Dot AwardDan Pilát, Jakub Bostl a Jaroslav Juřica na vyhlášení cen Red Dot Award

Ve spolupráci se Studiem Najbrt vznikl i tento pekelný klip Wolfer: Cirkus Kostitřas.

Jaká jsou tedy Jedůčka?

Ale teď již k tomu, co vás bude, přátelé, asi nejvíce zajímat. A co zajímá koloběžkáře nejvíce? Samozřejmě koloběžka. V čem jsou tedy nový hliníková Jedůčka zvláštní?

Ponecháme- li  stranou designovou stránku věci, pak vězte, že YEDOO jsou po Kickbiku teprve druhým výrobcem, který se pustil na tenký led masové produkce hliníkových koloběžek. No, a když na led, tak s pořádně nabroušenými bruslemi. Mančaft YEDOO si dal za cíl postavit něco speciálního a sáhl k technologii „protlačovaných hliníkových profilů.“ Pokud nevíte, co ta slova znamenají, nevadí. Já z toho také moudrý nejsem, nicméně koloběžka by v důsledku toho měla být tuhá ve všech směrech. Boční ani svislé zatížení by neměly být problémem. A po prvních svezeních lze konstatovat, že ať již je protlačovaný hliníkový profil cokoliv, je to setsakra dobrá věc. Ostatně Kuba Bostl nám vše v nejbližších týdnech v některém z dalších článků osobně objasní.

Hliníková Jedůčka - líbí se vám?Hliníková Jedůčka - líbí se vám?

Na první pohled zajímavá je také tloušťka stupátka. Nikdy bych neřekl, že na 27mm hliníku můžete postavit plně funkční stroj. A vida. Když se chce, tak to jde. Pro fajnšmekry bude rovněž zajímavé, že si budou moci zvolit počet protiskluzových pásků, které si nalepí na stupátko. Fanatičtí „slikéři“ tedy mohou jásat, že jim teoreticky v plynulé výměně nohou nebudou vadit žádná výrobcem přimontovaná omezení.

Ohledně světlosti koloběžky v YEDOO neváhali a sáhli po osvědčené koncepci dvojího úchytu zadního kola. Stejně jako u Kickbiku tak můžete v případě potřeby regulovat výšku nášlapu. A to se samozřejmě leckdy může hodit.

Dnes již klasické je také zúžení zadní stavby, které eliminuje koloběžkářské ukopávání kotníku. YEDOO zvolilo šířku 74mm a problematické zúžené náboje vyřešil Novatec. Na Novatecích se ostatně točí také přední kola všech hliníkových Jedůček.

A o jaké stroje se tedy jedná?

Detailněji se jednotlivým koloběžkám budeme věnovat v dalších článcích, nyní tedy pouze zevrubně. V poctivé hliníkařině přivádí YEDOO na pulty koloběžkáren pět modelů.

Podrobnosti naleznete na microsite YEDOO ALLOY - http://alloy.yedoo.cz/cs/

YEDOO Wolfer

Je sportovní koloběžka těch nejvyšších ambicí. Bez problémů si s ní budete moci zazávodit a ještě bez většího problému vyrazit na výlet. S poměrem kol 28x20, na nábojích Novatec, výškou stupátka nad zemí 6,2cm a s vahou 7kg jde o parádní silniční speciál.

YEDOO WolferYEDOO Wolfer

YEDOO Trexx

Je koloběžka cestovatelská, řekl bych něco jako fitness, trekking nebo podobně. Kola s poměrem 26x20“ a o něco více položené stupátko než u Wolfera (7,2cm) zajistí pohodlný průjezd cestami všeho druhu. I hmotnost je na takový stroj více než příjemná, slabých 8kg (přesně 7,9kg).

YEDOO TrexxYEDOO Trexx

YEDOO Dragstr

Je stroj na kolech 20x20. Tedy řekněme allround stroj jak na cesty všeho druhu, tak na hbitý pohyb po městě. 7,2kg váhy je pro takovou mašinu opravdu skvělých.

YEDOO DragstrYEDOO Dragstr

YEDOO Rodstr

Obdoba Dragstra, avšak na kolech 20x16“. Ideální přibližovadlo řekněme na pohyb všeho druhu.

YEDOO RodstrYEDOO Rodstr

YEDOO Friday

Můj osobní favorit. Hezčí koloběžku 16x16“ jsem skutečně neviděl. Půjdu se podívat do sklepa a jestli mi někdo ukradlo „káčko“ (na které jsem tedy už několik let nesáhl), jedu si v pátek pro Friday. Městská koloběžka s váhou pod sedm kilíček, hned bych si na ní skočil schody na Strašnické jako kdysi. Otázka je, jak by to dopadlo…

YEDOO FridayYEDOO Friday

Jak to vlastně v YEDOO dělají

Na úvod neuškodí, když se dozvíte, že YEDOO jsou české koloběžky, které se vyrábějí v čínském Kantonu. Kuba Bostl má v jedůčkovské centrále hodně široký stůl a velký monitor na to, aby si vše pěkně nakreslil a vyprojektoval. Na konci procesu je pak velký sklad, kam hliníkoví miláčci přijdou. Mezitím jsou statisíce hodin práce celého YEDOO týmu, o které nemá koncový zákazník ani ponětí. A výsledkem je produkce, která ročně spolu s dětskými koly a odrážedly, která jsou rovněž v sortimentu YEDOO, činí mezi 50.000 – 70.000 kusy. Jedůčka tak můžete nalézt v obchodech téměř třiceti zemí světa, a to nejen na Starém kontinentu.

Protože jsem v průběhu let zažil několik zajímavých povídání s Danem Pilátem a Kubou Bostlem o tom, jak to vlastně s výrobou v YEDOO funguje, byla by škoda vás o to ochudit. Celý vývoj a výroba jsou natolik zajímavé, že se jim budeme věnovat v samostatném článku.

Sečteno podtrženo

Dana Piláta, Kubu Bostla a další z mančaftu YEDOO známe možná stejně dlouho, jako trval vývoj kolekce ALLOY. Nevěděli jsme přesně, na čem pracují, ale byli jsme si jisti, že svého cíle dosáhnou a že, ať již vymyslí a vyrobí cokoliv, bude to stát za to.

Kuba Bostl říká svým výtvorům „miminka.“ To je asi přesně to synonymum, které celou jedůčkovskou filosofii vystihuje. Do jejich vývoje vložil, jak říká, celé své srdce a velký kus života. A pokud do něčeho vložíte celé své srdce, nemůžete se nikdy zmýlit.

 A na závěr článku se asi hodí opět slova z facebookové skupiny YEDOO TEAM z 7.7.2016: “ Na počátku byl sen – vyrobit koloběžky, ze kterých se nikomu nebude chtít slézt. Jestli se nám to povedlo a trefili jsme se, to musíte posoudit sami…“

 





Ke stažení: