Testování tří králů

Ladislav Bartůněk   11.10.2017 Modely
Tři králové Tři králové

Láďa Bartůněk otestoval tři koloběžkové rámy 28x28". K čemu došel?

Když chcete závodit, můžete závodit na čemkoli.  Když  k tomu přidáte reálné ambice, výběr koloběžek se rapidně zmenší. Můžete volit mezi 28/20, 28/24 nebo 28/28. Mezi stálice 28/20, které limituje dostupnost a kvalita zadního kolečka, jeho vlastnosti ve sjezdech a na rovinkách, přilétla Kostka Cti s 28/24. Symetrii do závodů přinesl Kickbike s RaceMAXem 28/28. A obzvláště v kategorii 28/28 to nyní začíná pěkně vřít.

Bavíme se o závodních rámech. Tedy ve finále o strojích Formule 1. Ne o Lamborghini na pásech, Zetoru s V12 a třemi turby na kolech BBS. Žádné splácaniny. Prostě karbon, galusky, hliník, jedna brzda.  Je však klidně možné, že pro rám najdeme i jiné využití, kde jde však stranou většina vlastností, které jsou pro závody vyžadovány. Tam jsou požadované vlastnosti jen v rukou svého jezdce.

Karbonová IdeaKarbonová Idea

Do ruky se nám dostal karbonový rám českého výrobce IDEA STRNADEL  a nová verze ocelového MIBO REVOO.  K tomu osvědčený hliníkový sériový RaceMAX 28/28 (ano, ve své novější verzi). 3 rámy na 28“ kola s náboji 100mm, semiintegrovanou nebo integrovanou hlavovkou a závodními ambicemi. Testovat se dá na milion způsobů a na dva další k tomu. Výsledek může znamenat pro jednoho ideální stroj, pro druhého zklamání. Jak jsme testovali my?

1)      Váha – základní veličina každého závodního stroje, určuje velkou část váhy celé koloběžky a většinou právě rám zůstává na závodním stroji nejdéle

2)      Tuhost – z jednoho prostého důvodu, světlost. V kombinaci z různými vidlicemi se světlost koloběžky může změnit až o 1cm a pokud není koloběžka dostatečně tuhá, v maximální zátěži znamená při každém propružení dotyk s vozovkou. A to určitě není žádoucí. Tuhost se měří na testovací stolici s pohyblivou přední částí, která umožňuje rámu se rozevírat stejně jako při běžném provozu. Zatěžkávací hmotnost je zvolena na 250kg, což je +-  zatížení 100kg člověka při maximálním úsilí ve sprintu. Měřícím bodem je střed stupátka každého rámu.

3)      Jízdní vlastnosti při stejném osazení – karbonová kola na galuskách, karbonová vidlice, rovná řídítka – 180cm jezdec, 75kg – testování jezdcem je však vždy velmi subjektivní.

Meření tuhosti koloběžkyMeření tuhosti koloběžky

Každý z výrobců je veden svými možnostmi a ideologií, kam se se svými 28/28 tedy dostali?

Kickbike RaceMAX 28/28

Před pár lety přijel konstruktér a hlavně koloběžkář Hannu Vierikko na Eurocup s oranžovým prototypem. Co v Holandsku už dávno jezdilo, v Čechách se pohrávalo s nástavci, Hannu převedl do sériového modelu. Oproti nástavcům nižší váha, větší prostor pro jezdce, výborná ovladatelnost. Bohužel se první série ukázala jako kazová v místě přechodu stupátka na zadní vidlici. Hannu tak přišel ještě s lehčím a vyladěnějším modelem. Aktuálně je k dostání již třetí verze, která oproti předchozím dvěma nemá návarky na véčkové brzdy (a ještě pár drobných změn).  Díky univerzální geometrii a možnosti montáže více typů brzd lze na tomto rámu stavět krosky, cestovní stroje i závodní speciály – krosky 29/26, 26/26, silniční 28/28 a 28/26. Všechny komponenty je však potřeba pečlivě vybírat, stačí nevhodně zvolená vidlice a koloběžka se stane víceméně nepoužitelnou. Pro závodní speciály má rám sice některé prvky navíc, ale v poměru cena/výkon aktuálně nic lepšího neseženete.
Testovací váha kompletní koloběžky byla pod 6kg, což je hranice, která mě osobně v závodě ,,nepřekáží“. Do kopce není nutné koloběžku ,,tlačit“, při závodě lze víceméně úspěšně zachytávat nástupy okamžitě a i cenově se neškrábeme do závratných výšin.

A Tři králové ještě jednouA Tři králové ještě jednou

IDEA STRNADEL

Na Masaryk runu byli se svým stánkem a závodníci opatrně našlapovali okolo. Občas se někdo svezl, občas zhodnotil. V průběhu pár měsíců, přes další tři vývojové kroky je nyní v nabídce dostupná karbonová raketa. Tuhostí rámu nepatrně zaostává za Kickbikem, ale váhová úspora přes 30% je dostatečným argumentem pro jakékoli závodní choutky. Navíc v provedení pro standardní 100mm náboje. Jaké by bylo porovnání s dalšími karbonovýmu kousky jako je Kostka Cti nebo garážová výroba Pieta Groenevelda, těžko říct. IDEA je tu, je dobrá, je česká, je k dostání.
Při testování měla koloběžka pod 5kg a svým projevem se velmi podobá Kickbiku – dobře drží stopu ale nemusíte ji přemlouvat k zatáčení. Co však udělá nižší váha je to, že nemusíte zachytávat nástupy, protože koloběžka sama k nim přímo vybízí. Koloběžku pod sebou skoro necítíte a není problém i v cukajícím balíku ušetřit mnoho sil. Pokud tak máte nějaký peníz navíc a závodní ambice, tohle je stroj právě pro vás.

MIBO REVOO

Česká reakce na uvedení Kickbike RaceMAX 28/28 na sebe nenechala dlouho čekat a Kostka i MIBO představili své modely. Kostka se spíše nepovedla a po vyrobení několika prototypů se šlo jiným směrem. MIBO představilo model REVOOLUTION. Rám absolvoval testování napříč českým spektrem závodníků a cestovatelů, účastnil se v konkurenci RaceMAXů 28/28 i 28/20 trasy legendárního Pekla severu - závodu Paříž-Roubaix. Své kvality v dlouhých rovinách i sjezdech potvrdil vždy bez chybičky. Model REVOO 2017 z toho rámu vychází, je kratší, lehčí (o krásný 1kg) a již využívá semiintegrovanou hlavovku. Otevírá se tedy prostor pro rychlou a bezproblémovou výměnu rámu napříč výrobci.

Zadní stavby tří králůZadní stavby tří králů
Pro testování opravdu stačí vzít osazení z Kickbike a komplet přesadit na REVOO. Otázka 5 minut a jde se na to. Nízký profil stupátka by umožňoval i nižší světlost, se stejnou vidlicí je světlost u Kickbiku nižší a bohatě stačí. Za to však můžete vletět kam chcete a nezadrhnete - zde je výhoda REVOO oproti Kickbiku – stejná výška stupátka a přesto větší světlost díky nižšímu profilu stupátka. Při testování ve sprintu jsem se musel hlídat, tam kde nemám na Kickbiku kam se na stupátku posunovat, u REVOO jsem po pár odrazech využil celou délku stupátka a musel poodskočit zpět k patní zarážce pro dosažení mého ideálního postoje pro sprint. Místy se zdálo, že je povolené zadní kolo, nicméně tento pocit je zapříčiněný pouze měkčím rámem koloběžky. 

 

Kickbike RaceMAX

IDEA STRNADEL

MIBO REVOO

Materiál rámu

hliník

karbon

ocel

Hmotnost rámu

3,20 kg

2,05 kg

3,45 kg

Průhyb rámu

1,3cm

1,39cm

1,64cm

Hlavové složení

semiintegr.

tappered

semiintegr.

Brzdy

silniční, kotoučové

silniční

silniční

Cena

8 900 Kč

45 000 Kč

(včetně vidlice)

10 500 Kč

dostupnost

skladem

od 1.1.2018

Od podzimu skladem

 

 

Mohlo by vás zajímat

Napsat komentář