Světlost a výška stupátka
Světlost je vzdálenost spodní hrany stupátka nad terénem a výška je vzdálenost jeho horní hrany nad terénem (viz obr.). Čím vyšší je světlost, tím snadnější je průjezd terénem a zároveň čím vyšší stupátko, tím hůře se na koloběžce jezdí. Pro výrobce je proto výzva najít ten správný kompromis mezi světlostí a výškou. Vyhrává koloběžka s vyšší světlostí a nižší výškou.
Detail praktického stupátka koloběžky Kickbike Cross MAX 20 - BehejsepsemPovrch stupátka
Noha na stupátku musí pevně držet. Nejlépe se osvědčilo stupátko z profilovaného kovu. Zejména za deštivého počasí a v terénu oceníte, pokud má stupátko velké otvory, kterými všechny nečistoty propadnou a stupátko zůstane suché. Takové stupátko se i mnohem lépe čistí.
Velikost předního kola
Čím větší přední kolo, tím snadnější je průjezd terénem. Jednoduše řečeno, větší kolo se přes překážky (kameny, kořeny apod.) snadněji “překulí”. Velikost kol se udává v palcích. Pokud se chystáte jezdit v terénu, je nejvhodnější velikost předního kola 26'' (palců). Nově se v závodním poli profilují i koloběžky s větším obvodem kola 29“. Toto obří kolo je vhodné pro závody s delšími rovinami a méně technickými pasážemi.
Přední 26" kolo zavěšené na pevné hliníkové vidlici FORCEVelikost zadního kola
Zadní kolo jízdní vlastnosti ovlivňuje méně než to přední. Soustředit se proto můžeme hlavně na praktické hledisko, tedy na dostupnost náhradních dílů. Jasným vítězem je v tomto ohledu velikost 20''. V poslední sezoně ale s velkými předními koly přichází i zadní 26“. Náhradní díly jako pláště, duše a ráfky seženete prakticky ve všech cykloobchodech i nákupních centrech. Pozor také na náboj zadního kola. Některé koloběžky mají atypickou menší velikost náboje, která se shání obtížněji.
Zadní 20" kolečko obuté do pláště KENDA Small Block Eight. U patky zadní vidlice vidíte možnost dvojího uchycení zadních kol. Navíc náboj zadního kola 70mm dává jezdci prostor pro pořádný odraz, aniž by se musel bát o "ukopnutí" kotníkůBrzdy
Rozhodujete se mezi diskovými (kotoučovými) brzdami a klasickými čelisťovými “véčky”? Každý typ má svá pro a proti. Klasická “véčka” (V-brzda) rozhodně nejsou špatná volba. Za sucha brzdí prakticky stejně jako diskové brzdy. Nevýhoda je především nutnost častější údržby a horší brzdné vlastnosti za mokra. Největší výhoda diskových brzd je v jejich spolehlivosti. Výborně brzdí za všech podmínek, a to i za deště a bahna, kdy “véčka” hodně pokulhávají. Jsou také méně náročné na údržbu. Nevýhodou je pouze cena. Koloběžka s diskovými brzdami na předním kole stojí zhruba o 1.500 Kč více. Nejvhodnější variantou jsou pak brzdy diskové hydraulické. Jejich cena je ale ovšem zase o něco dražší. Ale ta funkčnost! Pokud ještě nemáte s různými typy brzd zkušenosti, domluvte si s námi testovací jízdu. Je to nejlepší způsob, jak si můžete rozdíly sami ošahat.
Mechanické kotoučové brzdyPevnost
U pevnosti nejde ani tak o to, že by koloběžky praskaly. To se naštěstí stává zřídka. Jde hlavně o okem nepostřehnutelné pružení a kroucení rámu, které ubírá hodně sil při jízdě a zhoršuje jízdní vlastnosti. Čím pevnější koloběžka, tím lepší. Vysoké pevnosti lze dosáhnout použitým materiálem, výztuhami apod.
Praktický ochranný plát na spodní části stupátkaHmotnost
Každý gram je znát. Chcete-li se cítit pohodlně, vyhněte se těžkým koloběžkám. Rozdíl je obrovský. Když vedle sebe postavíte koloběžky, jejichž váha se liší více než o 1–2 kg, je to jako porovnávat keňského běžce a pacienta, který se dostává zpět do formy po infarktu.
Dostupnost servisu
Ověřte si, zda za prodejem koloběžek stojí skuteční lidé, kteří na koloběžce i sami jezdí a ne neosobní eshopy. Bude se vám to hodit až si budete chtít popovídat o problémech nebo budete potřebovat servis.
Ke stažení:
- 30_32_56c98b2010070_that_s_one_fancy_dog__5eb2ad4956349122a4011e16f249d656.png (PNG - 342.45 kB)
- Cannicross (JPG - 38.79 kB)