Dlouhé povídání z pera Honzy Horáka a jeho tzv. "Koloběžkové dizertačky" jsme rozdělili na ucelené části, které budeme postupně přinášet na stránkách našeho portálu ... dnes krátce a technicky o jízdních odporech ...
Jízdní odpory
Zde jako pramen uvedu vcelku starou, ale dle mého názoru zatím nedostižnou knihu Ing. Karla Cibuly: Mechanika jízdního kola[1].
Celkový odpor (Oc) se skládá z:
- odporu v ložiskách (Ol)
- odporu valení kol (Ok)
- odporu prostředí – vzduchu (Ov)
- odporu stoupání (Os)
- odpor proti změnám rychlosti
Oc = Ol + Ok + Ov + Os
Zajímavé je přibližné procentuální srovnání podílu jednotlivých odporů (aplikace různých rychlostí v m/s a převedení výsledků v N na procenta ze str. 54 výše uvedené knihy). Výsledky v tabulce níže:
druh odporu |
rychlost pohybu |
||||
10 km/hod |
20 km/hod |
30 km/hod |
40 km/hod |
50 km/hod |
|
v ložiskách - Ol |
0,5% |
0,3% |
0,2% |
0,1% |
0,1% |
valení - Ok |
74,6% |
43,3% |
25,3% |
16,1% |
10,9% |
vzduchu - Ov |
24,9% |
56,4% |
74,3% |
83,8% |
89,0% |
Výpočty vycházejí z výpočtu pohybu dráhového cyklisty, tedy galusky, trochu větší čelní plocha než u jezdce na koloběžce = proto ta přibližnost, ale jako ukázka poměru to je skvělé.