3.1.2016

Fidovo vychytávky - časovkářská přilba

Jan Fido Horák Jak na závody?BezpečnostVychytávky a speciality
Seriál z pera Honzy Horáka o všelijakých vymoženostech a vychytávkách na koloběžku, dnes o vylepšené přilbě. Několikanásobný medailista z MS a tuzemské Rollo ligy se vám svěří s teoreticko-technickými tipy jako nikdo jiný u nás. Valivý odpor, šířka pláště, váha v gramech to je něco, o čem Honza může mluvit hodiny...

Co by správná helma na časovka měla mít?

Jak už obrázky názorně napovídají, jedná se o samo domo výrobu jakési „časovkářsko-silniční“ přilby. Tento konglomerát byl zvolen pro několik důvodů:

Pocení

  1. Pot z čela (přilby) mi běžně skapává na a do brýlí a tím je činí neprůhlednými. U řešení se štítem kape pod něj, maximálně na jeho spodní hranu, kde nevadí ve výhledu.
  2. Opocování (zamlžování) skel klasických brýlí je u mne značné a za jízdy neřešitelné. Pokud se zamlží štít, tak ho lze prsty zcela bezproblémově nejen zvenku, ale i zevnitř otřít a zase je vidět.
  3. Déšť = shodné důvody jako u brýlí. Štít lze na rozdíl od brýlí běžně použít i v dešti. Letošní rok to prověřil naprosto dokonale.

 " U výše uvedených důvodů jsem se tedy inspiroval starými typy časovkářských přileb a nikoli těmi nejnovějšími."

Aerodynamika

Tady je lepší řešení v přilbách nového typu, které kopírují zakřivení obličejové části a minimalizují proudění vzduchu k hlavě závodníka, jenže to bych se uvařil! Koloběh není cyklistická silniční časovka s průměrnou rychlostí kolem 50km/hod., kde to větrání je dostatečné. Takže opět starý typ přilby, kdy vám lehce vane pod štít a ten přitom spolehlivě eliminuje hmyz a vodu. Navíc jsem nepřekryl větrací otvory klasické silniční přilby, abych to větrání neomezoval. Spíše bylo tvarem štítu podpořeno. Přesto si troufám tvrdit (měřit to nebudu), že aerodynamika nijak neutrpěla.

"Pohodlí je oproti přilbě s brýlemi značné, jen to za jízdy jaksi nesundáte. Praxe však potvrdila, že to není potřeba."