3.2.2020

Velké koloběžkové závody O štít města Krnova

Miloslav "Mašle" Smola Historie
Z temných hlubin zbytku toho, co bývalo kdysi mým mozkem, podařilo se mi vydolovat ještě pár vzpomínek na závody Rollo ligy, které se konaly v Krnově.

Věrné čtenáře jistě nepřekvapí, že mé „povídání“ opět nebude obsahovat téměř žádné konkrétní údaje, ale – oproti minulým mým vzpomínáním – podařilo se mi (doufám, že správně) datovat alespoň mé účasti na závodech v Krnově.

Objevil jsem totiž dva plakáty, jeden z roku 1974 a jeden z roku 1977. A to by tak nějak asi mohlo odpovídat mým dvěma účastem na těchto závodech v Krnově, na které se rozvzpomínám.

Tu první cestu – asi tedy v roce 1974 – jsem uskutečnil s jednou ze svých DKWek. Již nevím, byla-li to ta z roku 1938, nebo ta novější z roku 1939. Ještě si pamatuji, jak si při cestě přes Jeseníky „hrála na velrybu“. Tyto skvělé automobily totiž neměly vodní čerpadlo ani ventilátor a chlazení motoru bylo zajišťováno pouze termosifonem. Při dlouhých stoupáních, kdy chyběla rychlost velmi potřebná k náporovému chlazení, tak občas docházelo k varu vody v chladiči a vznikající pára potom unikala otvorem v uzávěru chladiče. No – velryba …  

A na zpáteční cestě jsme se setkali – někde v Jeseníkách snad u Červené Vody – s … a již je to tady znovu … s kým vlastně … Kdo to byl?

Nevím proč, ale napadá mne Karel Svoboda z Plzně. Z Plzně byl určitě. Měl starou škodovku a veliký problém. Odešla mu spojka a zařadit šel pouze jeden rychlostní stupeň. Pomoci jsme mu nemohli, tak jsme mu pouze popřáli hodně štěstí na cestě do Plzně – na cestě přes půl republiky (tehdy byla republika větší) bez možnosti přeřadit. A téměř nemožné se stalo skutečností, on skutečně dojel na tu  trojku až do Plzně – tady asi 300 km. A to musel ještě cestou tankovat a také jet bez zastavení přes Prahu. Ano, bylo to v neděli a tehdy nebyl takový provoz jako je v současnosti.

Trasa silničního závodu: Krnov, gymnázium – Láryšov – Lichnice – Zátor – Brantice – Krnov, stadion TJ KrnovTrasa silničního závodu: Krnov, gymnázium – Láryšov – Lichnice – Zátor – Brantice – Krnov, stadion TJ Krnov Trasa kritéria na vrch CvilínTrasa kritéria na vrch Cvilín

Výškový profil trasy kriteria:

Start (i cíl) v nadmořské výšce 319 m

447 m do kopce

290 m nahoru po schodech        

Celkem 737 m do kopce do n.v. 436 m

Sjezd 1900 m do cíle v n.v. 319 m

Tento okruh se jel 3x – tedy až po 3. okruhu byl cíl.

Na druhou výpravu do Krnova jsem jel s kamarádem jeho broukemNa druhou výpravu do Krnova jsem jel s kamarádem jeho broukem Já, téměř před půl stoletím, na sjezdu ze Cvilína – zdá se, že jedu nějak opatrně …Já, téměř před půl stoletím, na sjezdu ze Cvilína – zdá se, že jedu nějak opatrně … … ten, kdo nejel opatrně, získával silniční lišej …… ten, kdo nejel opatrně, získával silniční lišej …

Koloběžkové závody byly v té době velikou atrakcí pro obyvatele obcí, jimiž jsme projížděli. A tak jsme my, kteří jsme brali koloběh nejenom jako velmi náročný sport, ale především jako zábavu (na rozdíl od těch „nadupaných sportovců“, kteří od samého startu nemysleli vůbec na nic jiného, než na vítězství), občas zastavili ve vesnici mezi místními občany, kteří vykuleně a nevěřícně zírali na třicítku dospělých bláznů na koloběžkách, dali jsme s nimi pivo a cigaretu a potom jsme pokračovali dál. Ale v poslední části závodu jsme museli máknout snad ještě více, než ti vepředu, protože ten, kdo měl v cíli více, než dvojnásobný čas vítěze, ten byl diskvalifikován.

 A ještě informace k výsledkům:

Nikoho jistě nepřekvapí to, že již si nepamatuji, kdo tehdy skončil na bedně.

Ale mám informaci z opačného konce závodního pole. Tehdy bylo dobrým zvykem udělovat poslednímu tzv. cenu útěchy. A tou cenou byla láhev rumu.

Protože jsme uzavírali závod dva a oba jsme chtěli získat vzácnou trofej, nakonec jsme se dohodli (abychom nepřekročili limit času) a projeli jsme cílem společně – kolečko vedle kolečka – a o cenu jsme se podělili.

 Miloslav „Mašle“ Smola

25. 1. 2020