8.2.2018

Koloběžkový závod Bratislava - Vídeň

Zdeněk Černý Pozvánky a propoziceRozhovory
Možná vznikají koloběžkové "jarní klasiky". Na konci dubna se pojede závod Bratislava - Vídeň.

28.4. 2018 se pojede první ročník závodu Bratislava - Vídeň. Na svědomí ho mají tři koloběžkáři, se kterými přinášíme rozhovor. Nejprve ale pár vět o nich samotných

Juraj Krajčírovič (Slovensko, Bratislava)

Na koloběžce jezdí osmým rokem, jak sám říká - Nejazdím závodne, ale organizujem a jazdím „iba“ výlety. Túto akciu beriem ako výletný závod, alebo závodný výlet.  Zároveň je to pre mňa a myslím, že aj pre Davida výzva spropagovať tento šport v našich krajinách, kde zatiaľ nie je až tak rozšírený a populárny ako napríklad v Čechách. Takže obrovská výzva.

David Pasek (Rakousko)

Čechorakušan žijící ve Vídni, je již koloběžkové veřejnosti dostatečně znám svými výkony, jakou jsou přejezd Rakouska za 24 hodin, přejezd Kypru, účast na etapovém závodě Etapák, účast na MS ME na koloběžkách a organizace posledního ME v Salzburgu. On první řekl závod Bratislava Vídeň. Tímto závodem by chtěl zpropagovat koloběžení v Rakousku.

Zdeněk Černý (Česká republika, Tachov)

Fanda a organizátor koloběžkových závodů u západní hranice České republiky, též řidič doprovodného vozidla při různých koloběžkovýh podivnostech.

 O jarní klasice Bratislava - Vídeň

Bratislava – Vídeň , co je to za koloběžkový projekt, závod. A proč se nejede Vídeň – Bratislava?

(JK) Bratislava a Viedeň sú často označované ako Twin city a spája nás veľa spoločného.  Obe ležia na rieke Dunaj, pozdĺž ktorého vedie aj známa Dunajská cyklocesta. Aj my kolobežkári z týchto dvoch miest sa navštevujeme a zúčastňujeme na spoločných akciách. Tak sme si povedali, prečo by sme nezorganizovali akciu – pretek, ktorá by spojila Bratislavu s jeho predmestím (široký úsmev) a neprizvali by sme k tomu aj priateľov z Čiech, poprípade aj iných štátov. Chceli by sme z toho vybudovať možno aj tradíciu a druhý ročník by mohol štartovať zase vo Viedni. Ale kto vie? Možno neostane iba pri tomto, lebo Dunajská cyklo cesta je dlhá a ponúka oveľa viac možnosti a výziev. No a keď mal podobný nápad aj jeden náš kamarát s bohatými skúsenosťami pri organizovaní pretekov a kolobežkových akcií ako Etapák, tak sme si povedali: Poďme do toho!

(DP) Akce je to úplně nova – a přináší také tak trochu speciální formát mezi vyjížďkou a závodem. Nějaký směr jsme museli na začátek vybrat a směrem k Rakousku se jede lépe,               i když možná proti větru.

(ZČ) Tento závod - jízda při Dunaji má v podstatě několik rovin. Závodní, pro koloběžce s jistou zkušeností ze závoděním, a turistický a  výletní pro širokou mezinárodní koloběžkovou veřejnost, prostě svátek koloběhu, A proč Bratislava – Vídeň, tady je odpověď jednoduchá - přece podle abecedy, to je jasné né.

 Jak je závod dlouhý, na jakém povrchu se závod jede, případně pro jaký druh koloběžky je tento závod vhodný?

(JK) Momentálne nám to vychádza na 67 km pri využití aktuálnej cyklocesty. Povrch bude kombinovaný: asphalt, betón a drobný kamienok. Hlavne ten úsek s kamienkovým povrchom bude výzva. Pretekárske – cestné kolobežky by tam mohli mať na hladkých a veľmi nafúkaných kolesách problem, ale určite sa to dá prejsť. Najkomfortnejšie by to asi bolo na trekových plášťoch, ale na úkor rýchlosti.

(DP) Závod je dlouhý, trochu pod 70 km a bez velkého převýšení. Trat se hodí pro silniční koloběžky všeho druhu. Jede se za silničního provozu, tak je třeba dvě brzdy a samozřejmě je nutné se akce zúčastnit s cyklistickou helmou!

(ZČ) Souhlas s Davidem, není potřeba se opakovat.

Je trasa závodu nějak značena nebo si závodník může trasu určit sám – bod A až bod B?

(JK) Keďže sa ide presne po trase Dunajskej cyklo cesty – Donauradweg Eurovelo 6, celá trasa je značená, ale každý účastník sa bude musieť orientovať  sám. Samozrejme, že dostane mapky ako aj informácie na brífingu pred jazdou. Pôjde sa pri plnej premávke, bez toho, aby pri každej odbočke stál usporiadateľ, ale z vlastnej skúsenosti viem, že tam v podstate nie je kde zablúdiť. Stačí, keď bude dodržiavať trasu, ktorú si naštuduje a bežné pravidlá platen na každej cyklotrase. Na dvoch krátkych úsekoch sa pôjde aj po ceste, ale zase nič mimoriadne.

(DP) Závodnici dostanou plán s trasou a budou se muset orientovat podle toho. Ale snad se nám podle Dunaje někdo neztratí. 

(ZČ) Trasa je značená standartní značkou Dunajské cyklostezky, značení je, mapu s trasou dostane každý závodník, trasa též bude nalogována pro chytré telefony či GPS navigace a bude ke stažení na http://www.tritt.at/ . Zde bych zdůraznil, že bedlivá příprava a práce s mapu může rozhodnout závod. Cenu pro největšího bloudila připravenou nemáme.

Závod se jede ve dvou zemích, má závod mezinárodní pořadatele, nebo závod organizuje jedna země ( jeden klub)?

(JK) Tak tento rok sme sa spojili traja, Zdeněk Černý z Čiech, David Pašek z Viedne a ja. Pracovne sme sa nazvali Podunajskí kolobežkári. David a ja jazdíme popri Dunaji pomerne často a Zdeněk občas jazdí popri Dunaji pri Regensburgu.

(DP) Závod spojuje geograficky dvě země, dvě hlavni města. Organizátoři jsou ale ze tří zemi, takže Česko Slovensko a Rakousko.

(ZČ) Dvě země, tři pořadatelé, možná, ale hlavně velcí fandové koloběhu. Možná špatné datum? Před sto lety to byla jedna země, a co já vím za dalších sto let.

Bratislava - Vídeň 2018Bratislava - Vídeň 2018

Co čeká závodníky na trase, bude nějaké oficiální občerstvení? Případně je na trase nějaké rychlostní prémie?

(JK) Na trase plánujeme dve občerstvovacie stanice, kde budeme podávať občerstvenie, ale keďže je to svojim charakterom trochu zvláštna akcia, určite doporučujeme aj svoje vlastné vybavenie, aké si ľudia berú na výjazdy. Nebude chýbať ani rýchlostná prémia a tajná prémia. Servis si každý bude musieť zabezpečiť svojpomocne.

(DP) Máme dva body s občerstvením a ca. na dvaadvacátém kilometru bude rychlostní prémie!

Závod není okruh, je připravena nějaká logistika? Převoz batožiny závodníků nebo jich samotných – na start nebo do cíle.

(JK) To bude závisieť od každého účastníka. Štart je na veľkom parkovisku a pokiaľ sa jazdec rozhodne nechať tam auto, vieme mu odvieť osobné veci do Viedne, ale pre návrat bude musieť použiť vlakovú dopravu. Ak by jazdec prišiel s doprovodom, ktorý by ho sprevádzal do Viedne, aj to je možné, ale musím povedať, že cyklo trasa  je síce paralelná s cestou pre autá, ale nie identická a v niektorých miestach budú od seba vzdialené aj stovky metrov. Je to prvý ročník, ak sa ukáže, že v budúcnosti bude potreba prevoz účastníkov naspäť, zabezpečíme aj to. Usporiadatelia budú mať momentálne k dispozícii tri vozidlá, takže základný servis bude zabezpečený.

(DP) Několik aut bude závod doprovázet, tak bude také možné něco převézt.

(ZČ) Tady bych doplnil informaci, že obě města jsou propojena železnicí a po hodině v obou směrech jezdí vlak. Takže není problém se dostat na start nebo z cíle k vašemu zaparkovanému autu pomocí vlakového spojení s možností přepravy koloběžky.

Celkem nový formát koloběžkového závodu, narážím na formát koloběžkových závodů MS, ME či Eurocupu, proč ten to závod?

(JK) Ako som už na začiatku spomenul, blízkosť dvoch Európskych metropolí dáva určité unikátne možnosti, tak prečo ich nevyužiť? Svojou trasou sa jedná o nie úplne bežný závod, čo je výzva myslím pre všetkých.

(DP) V regionu moc závodů nemáme a myslím ze tenhle formát se hodí skoro pro každého – a  i pro  lidí které si v rámci takové vyjížďky můžou závodění trochu zkusit – nejdůležitější aspekt je ale setkání nadšenců a společná vyjížďka. Vždy začátkem roku mně už delší dobu chybí  legendární Etapák a tím že se do akce zapojil Zděnek Černý, tak se tomu alespoň na den trochu přibližme.

(ZČ) V podstatě jde o jednu etapu okopírovanou z jednoho etapového závodu, koloběžky mají široký potenciál, tak proč ho nevyužít.

Pro koho je závod určen, kde se vezmou závodníci, a jakou počítáte účast a z jakých zemí?

(JK) Závod sme zatiaľ naplánovali tak, aby sa ho mohli zúčastniť všetci od špičkových jazdcov, povedzme po skúsenejších “výletníkov”. Snažili sme sa nastaviť limit tak, aby vyhovoval ako tým najrýchlejším, tak aj nepretekárom. Ale nebude to výlet na celý deň, s prestávkou v každom pohostinstve. Keďže sme organizátori s troch rôznych krajín, tak dúfame , že budeme mať aj účasť minimálne z týchto troch krajín. Ak by sa pridali účastníci aj z iných krajín, bol by to bonus navyše.

(DP) Závod je určen pro nadšence  koloběhu – je limitován jen dosažením určitého věku a zdravotního stavu, který účast umožní.

(ZČ) Prostě pro všechny co splní podmínky propozic.

Kde získám informace o závodu, jsou nějaké stránky o závodu?

(JK) Samozrejme sa chystáme túto akciu zpropagovať vo svojich štátoch. Chystáme sa využiť sociálne média ako aj Kolobežkový portál a Približovadla.cz. Usporiadatelia prichystali štandartný “balíček”informácii bežný pre bežné závody, ktorý obsahuje veľmi podrobné informácie. V prípade akýchkoľvek otázok, sme schopný cez sociálne siete tieto informácie doplniť, či rozšíriť. Bude vytvorená samostatná stránka na Facebooku, kde sa budú postupne zverejňovať všetky detaily trasy, mapky aj fotografie s označením trasy.

(DP) Informace jsou na facebooku a také na stránkách www.tritt.at                                                

(ZČ) Snažíme se použít veškeré dostupné elektronické možnosti, FCB, www stránky a e-mailovou komunikaci.

Co budoucnost závodu? Plánujete ještě nějaké podobné takto dlouhé závody?

(JK) Niečo som už naznačil. Plány máme, ak bude záujem, budeme ich realizovať (tajuplný úsmev).

(DP) Když se nám ročník 2018 povede a bude pozitivní ohlas kolobežkové komunity, tak se nějakého pokračovaní dočkáte. S Jurajem a Zdenkem máme celou řadu nápadu.

(ZČ) Tento závod bych použil jako základní kámen koloběžkových závodů podél Dunaje, no čas ukáže.

Dovětek Juraje Krajčíroviče

(JK) Je pravda, že to bude pre mňa organizátorská premiéra. Doteraz som organizoval iba výlety, čo bolo niečo iné. Ale túto akciu beriem svojim spôsobom ako taký rýchlejší výlet s viac účastnikmi. Navyše pracujeme v time, kde sú dvaja veľmi skúsení organizátori a tí na mňa dohliadnu, aby to bolo v medziach normy.

Mám tak trochu zmysel pre recesiu a humor, takže na mňa dávajú viac pozor. Keď treba, tak ma usmernia, alebo prehlasujú. Osobne sa teším na každého účastníka, teším sa na všetkých usporiadateľov, hoci niektorí ešte o tom v tejto chvíli nevedia. Teším sa na rýchlostnú aj tajnú prémiu. Tento závod sa bude štartovať formou letmého štartu a hneď ma napadlo, že zavedieme novinku: letmý cieľ.  Som presvedčený, že to tu ešte nebolo! Ale asi to tento rok ešte neprejde (široký úsmev).

Ale na záver  trochu vážnejšie. Chcel by som pozvať každého, kto tieto riadky číta, aby prišiel v sobotu 28.4. 2018 medzi nás a pomohol nám svojou účasťou na Slovensku a v Rakúsku viac spropagovať tento krásny šport, ktorý ani zďaleka nie je len aktivitou malých detí, ale aj večne mladých a hravých dospelákov.