30.10.2017

Je to o hlavě - aneb vše o hlavovém složení koloběžky

Ladislav Bartůněk Pokročilí
Jak je to s hlavovým složením koloběžky? Víte, že vše je o hlavě? A co vše lze v souvislosti s hlavou na koloběžce zkazit?

Při testování tří králů, následných debatách i nápadech jsme narazili na to, co už cyklistika dávno zná. Vývoj se týká všech částí kola – koloběžky. Rámy od železa, přes hliník ke karbonu, brzdy od podrážek, přes ráfkové po kotouče, a třeba právě hlavové složení od závitového 1“ s věnečky po 1,5“ Oversize s průmyslovými ložisky. A ano, i přes vývoj se stále některé ze starších technologií úspěšně využívají.

Vývoj může přinášet benefity v různých oblastech – cena, váha, tuhost, možnosti montáže. A to buď v jednom z parametrů, nebo ideálně v jejich kombinaci. Pro koloběžkové výrobce nemá smysl si zadávat výrobu komponent jen pro své účely, cykloprůmysl produkuje mnohonásobně vyšší počty potřebných komponent za neporovnatelně nižší ceny. Proto má význam cyklistický průmysl sledovat a přizpůsobovat se mu.

Oblast hlavové trubky je vůbec takovým středobodem koloběžky. Úhel, průměr, výška i vzdálenost od stupátka, to vše ovlivňuje vlastnosti a použitelnost výsledného stroje. Co tedy které pojmy znamenají?

Úhel hlavové trubky

Zjednodušeně, pokud je koloběžka příliš živá, úhel hlavové trubky je příliš strmý. Pokud ji naopak musíte do zatáček přemlouvat, je úhel moc ostrý. Každé určení koloběžky však vyžaduje jiný úhel, nelze tak přesně říct, jaký úhel používat. Že je něco špatně, však poznáte během pár vyjížděk.

Hlavové složení

Technologie, montáž, vlastnosti. Nic, co by běžného uživatele mělo zajímat. Nic, kvůli čemu se vzrušovat. Ale pouhý pohled na Váš stroj stačí k odhalení jeho ambicí. Aktuálně se u koloběžek používá nějakých 4-5 mezinárodních standardů hlavových složení.  Pokud to převedeme do jednoduché terminologie, čím je hlavové složení širší, tím lepší. Z hlediska tuhosti, dostupnosti,  šířky a kvality nabídky. Na okraji tak stojí klasické závitové hlavové složení, kde se představec montuje dovnitř vidlice a samotná montáž vidlice je složitější. Na pomyslném vrcholu aktuální koloběžkové produkce je pak tzv. tapered s horním ložiskem semiintegrovaným a spodním ze standardu onepointfive.

Délka hlavové trubky

Proč délka? Délka hlavové trubky se liší podle velikosti kol na koloběžce. Opět zde platí, že pro různá použití je jiná ideální délka. Tato délka v kombinaci s použitou vidlicí může stroj buď vylepšit, nebo také výrazně zkazit. Navíc, v kombinaci s klasickým hlavovým složením, a pokud je hlavová trubka dlouhá, nikdy se nedostanete tak nízko, jak by bylo potřeba. To platí především pro závody, nebo jezdce menšího vzrůstu. Některé modely jim tak mohou být z těchto důvodů zapovězeny.

Detaily jednotlivých hlavových trubek

Detail hlavové trubky Yedoo Mau, používá se hlavové složení klasické závitové 1“, u Yedoo Alloy s koly do 20“ v širší variantě 1 1/8“, také u některých modelů Kickbike

YEDOO MauYEDOO Mau

Detail hlavové trubky MIBO REVOO I, používá se hlavové složení klasické bezzávitové 1 1/8“, s ložisky vně rámu (používá se také u většiny modelů Kostky, Yedoo Trexx a Wolfer, dále komplet Crussis, Morxes a u železných rámů Kickbike).

Mibo Revoo IMibo Revoo I

Detail hlavové trubky MIBO REVOO II, zde se již používá semiintegrované hl. složení, ložiska jsou v miskách uvnitř rámu.

Mibo Revoo 2Mibo Revoo 2

Detail hlavové trubky Kickbike CrossMAX, používá se semiintegrované hl. složení, tvarování hl. trubky umožňuje použití hliníku.

Kickbike Cross MAXKickbike Cross MAX

Detail hlavové trubky Kickbike Cross 29er, používá se tapered hl. složení, s ložisky v miskách uvnitř rámu, používá např. i karbonová IDEA, holandské PG, Kostka Cti.

Kickbike Cross 29erKickbike Cross 29er

Detail hlavové trubky Kickbike hliníkových rámů řady MAX, zde je použito speciální hl. složení po nápadu Milana Čtvrtníka (http://priblizovadla.cz/dvakrat-dvacet-sest-palcu-na-ryze-ceske-kolobezce/), montáž tohoto hl. složení umožňuje použít tapered vidlice, což zvyšuje tuhost sady rám/vidlice a rovněž lze montovat vidlice mnohem kvalitnější, než upadající 1 1/8“ pro závodní silniční koloběžky.

Kickbike Race MAX taperedKickbike Race MAX tapered

Jak je již zmíněno výše, svou roli hrají nejen uvedené pojmy, jejich vzájemná kombinace, ale také použitá vidlice a průměry kol. Většina sériových koloběžek to má sladěno, nicméně nevhodným zásahem a výměnou například vidlice s vidinou lehčího stroje, může dojít k nezanedbatelné změně jízdních vlastností. A to jak k lepšímu, tak častěji k horšímu. Samostatnou kapitolou jsou pak speciály.

Možná někdo čekal odbornější článek, možná to někomu přijde složité. Každý prodejce by se měl v problematice orientovat a na dotazy při výběru koloběžky správně odpovědět a poradit. Nejde o to vymýšlet různé ,,nalejvárny“, ale na možné problémy při výběru koloběžky upozornit. Na koloběžce mnoho komponent není, ale přesto ji lze při nevhodném výběru poměrně úspěšně zkazit. A to mnohem víc než kolo.

Je ještě několik dalších palčivých bodů, které zmíním někdy příště. Obzvláště pro ty, co nechtějí jen za každou cenu najezdit kilometry, ale také chtějí, aby je koloběh bavil.