5.1.2016

Jak hustit koloběžku?

Vašek Liška ZačátečníciServis koloběžky
Hojně diskutované téma s odlišnými názory. Kde je vlastně pravda?

Proč správně hustit?

Pro ty, co začínají s koloběžkou, je důležité si uvědomit, že není moc možností, kdy si člověk na stupátku odpočine. Což je skvělé pro vaši kondičku, ale přeci jen se to semtam hodí.

Koloběžkář se snaží využít sebemenší možnosti ušetřit energii, ať je to správnou technikou jízdy, správným "čtením" cesty, kdy využívá každého sjezdu k odpočinku, a v neposlední řadě to je nahuštěním pneumatik vaší koloběžky. Není nic horšího než, když se odrážíte jak o život, ale koloběžka ne a ne jet rychleji. 

Musíte si uvědomit, kde a na čem budete jezdit - do města (převážně kočičí hlavy), v lese (přes kořeny a kameny), či po asfaltu (hladký povrch).

Manometr Vám poslouží k tomu, abyste přesně věděli, kolik hustíteManometr Vám poslouží k tomu, abyste přesně věděli, kolik hustíte

Správným huštěním plášťů si určujute komfort své jízdy!

Každý výrobce uvádí na svém výrobku minimální a maximální hodnoty, které jsou ideální pro bezpečné užívání plášťů (pneumatik) a při kterých dochází k jejich nejmenšímu opotřebení. Hodnoty jsou udávané v Barech nebo Psi. A obě tyto stupnice najdete i na většině manometrech vašich hustilek.  

Pro silniční pláště platí: čím větší tlak, tím menší valivý odpor. a také nebezpečí defektu j při vyšším tlaku menší. Závodníci ale hustí od 7-15 bar, dle pláště (galusky) a dle počasí. Při přehuštěném plášti nepřiléhá stroj příliš k povrchu a je náchylný ke smykům. Avšak při suchu a dlouhých rovinách či sjezdech je takový plášť k nezaplacení.

Při jízdě po městě nebudete lámat rychlostní rekordy, ale budete se chtít pohodlně dostat z bodu A do bodu B. Proto je lepší lehce "podhustit", aby se plášť stal dalším tlumícím elementem. Nechcete přece přijet do práce či na schůzku s drkotajícími zuby. To znamená, nahustit, či upustit plášť ke spodní hranici udávané výrobcem, neboť dlouhodobý nízký tlak v plášti vede k jeho předčasnému opotřebení. Typickým znakem jsou prasklinky na boku. Nízkým tlakem myslíme 2,5-4,5 bar (ale záleží opět na určení hodnot výrobcem na boku pláště).

Výrobci uvádí maximální možnost, do které můžete plášť hustit. Nejlépe udává min. a max.hodnoty, v jejichž rozmezích byste se měli pohybovatVýrobci uvádí maximální možnost, do které můžete plášť hustit. Nejlépe udává min. a max.hodnoty, v jejichž rozmezích byste se měli pohybovat

Jak často kontrolovat?

Minimálně 1x měsíčně. Záleží, jak často jezdíte a jak vysoký tlak v plášti máte. Ztráta 1 bar měsíčně je považován za normu. Přitom ztráta tlaku u vysokých tlaků je rychlejší a u nízkých tlaků zřetelně pomalejší.

Rozšířená kontrola tlaku pomocí stisku palcem není spolehlivá, neboť od cca 2 bar se zdají všechny pláště relativně tuhé.

 

Jaký je správný tlak pro můj plášť?

"Správný" tlak zavisí na zatížení pláště (váha jezdce a zavazadel) a šířce ráfku. Čím je ráfek užší a větší celková váha, tím větší musí být tlak. V žádném případě nepřekračujte mezní hodnoty uvedené na plášti!

 





Ke stažení: